Fogkő-eltávolítás

Az évtizedek alatt megváltozott táplálkozási szokások miatt egyre nagyobb hangsúlyt kell fordítani a szájápolásra, mely nemcsak a saját fogazat megtartását segíti, hanem az elkészült fogpótlások, implantátumok élettartamát is meghosszabbítja. A legkisebb ínygyulladás is veszélyezteti és kudarcra ítélheti a precíz beavatkozásokat. Az ínygyulladás gyakori oka lehet a fogkő képződés.

Mi a fogkő, hogyan alakul ki?

A rendszeres fogmosás és fogselyem használat segítségével a lepedék nagy része eltávolítható a fogakról, de házilag a még nagyon lelkiismeretes fogtisztítással sem tüntethető el 100%-osan. A lepedékben idővel a nyálból származó mészkristályok rakódnak le benne, ami fogkő képződéshez vezethet.

A fogkő kialakulásának megelőzése érdekében ezért érdemes dentálhigiéniás kezeléseken részt venni, amely során teljes mértékben el tudják távolítani a lepedéket. A fogkő képződés üteme és mértéke mindenkinél egyedi, függ az életmódtól és egyéni adottságoktól is.

Leggyorsabban és leggyakrabban a felső őrlőfogak orca felőli, valamint az alsó metszőfogak nyelv felőli felszínén rakódik le. A fogkő erősen tapad a foghoz, ezért nem lehet egyszerű fogmosással eltávolítani.

Milyen rövid- és hosszú távú következményei lehetnek a felgyülemlett, kezeletlen fogkőnek?

A fogkő képződés idővel látványos lerakódások formájában jelentkezhet a fog és az íny találkozásánál, amely egyáltalán nem nyújt esztétikus látványt. El is színezheti a fogakat, hiszen megköti a kávét, teát, dohányfüstöt, valamint az ételekből származó mesterséges színezéket, amelyek bejuthatnak a fogzománc alsóbb rétegeibe is. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a kellemetlen lehelet fő oka általában nem is a fogszuvasodás, hanem a fogkő. A fogkő az ínyt irritálva gyulladást, a továbbiakban pedig fogágy betegséget, csontpusztulást, a fogak kilazulását, majd elvesztését okozhatja.

A fogkő-eltávolítás menete

A fogkő-eltávolítást egy konzultáció és fogászati szűrés előzi meg klinikánkon. Ennek során a fogorvos megbeszéli Önnel a kezelés menetét és átad egy kezelési és költség tervet.

A fogkő leszedés során az ultrahangos készülék leválasztja a fogfelszínről a lerakódott lepedéket, elszíneződéseket és fogkövet, miközben vízzel mossa, hűti a fogakat. A kezelés miatt a fogfelszín karcolódhat, ami miatt a fogkő gyorsabban kiújulhat.

Éppen ezért ajánlott elvégeztetni az ún. Air brush só polírozást is, amely során a fogak felszínét újra “simává”, karcmentessé tesszük. A beavatkozás gyors és fájdalommentes, a páciensnek további fizikai megterhelést nem jelent.

A polírozást követően kerülhet sor az íny- és tasakkezelésre. Ennek során fertőtlenítő és gyulladáscsökkentő oldatokkal ecsetelik az ínyt, ami nemcsak a baktériumokat pusztítja el a tasakokban, hanem serkenti az esetleges sebgyógyulást, valamint visszaállítja a szervezet helyi védekező reakciójának egyensúlyát is.

telefonszámon

Fogkő-eltávolítás után

A fog fogkő leszedést követően még akár 4-6 hétig is érzékeny lehet, de ettől nem kell megijedni, ez része a kezelés utáni természetes gyógyulási folyamatnak. Az érzékenység leggyakoribb oka az, hogy a nagymértékben lerakódott fogkő feltolja a fogínyt a dentincsatornáról, ami a lerakódás eltávolításával szabaddá válik. A fog ezen része érzékeny a hidegre és a melegre, ami miatt evés és ivás közben éles fájdalom tapasztalható.

Amennyiben a fogkő-eltávolítás területén szűnni nem akaró vérzést és fájdalmat tapasztal, megduzzadtak a nyirokcsomói, keresse fel minél előbb kezelőorvosát, mert lehet, hogy elfertőződött a terület.

A fogérzékenység ritkább esetben kezelendő csak fájdalomcsillapító tablettákkal. Legtöbbször elegendő a szenzitív fogak védelmében használandó fogkrém is. Erősebb fájdalom a kezelést követő 1-2 órán belül elmúlik, a tünetek pedig 1-2 hét elteltével enyhülnek, és 4-6 héten belül teljesen elmúlnak.

FONTOS tudnivalók

• A fogkő-eltávolítást követő 3-4 napban lehetőleg kerülje a keményebb ételeket, ropogtatni valókat.
  • A fogíny és az érintett szövetek gyógyulása érdekében javasolt a dohányzás elhagyása.
  • Vásároljon ínyvédő, érzékeny fogakra ajánlott fogkrémet.
  • Érdemes a kezelés után kb. egy hétre puha vagy extra puha sörtéjű fogkefére váltani a fogak és a fogíny érzékenysége miatt.
  • A fogkő-eltávolítást követő pár napban érdemes naponta többször gyulladáscsökkentő szájvízzel öblögetni.
  • A kezelést követően se feledkezzünk meg a fogselyem használatáról, a fogközök tisztításáról. Megfigyelhető a fogkő leszedés után, hogy a fogközök szélesebbekké válnak, de általában idővel össze is húzódnak.

Milyen gyakran érdemes fogkő-eltávolítást végeztetni?

A fogkőképződés mennyisége egyénileg eltérő, ezért az orvosaink által javasolt időközönként célszerű megismételni a kezelést. Általában félévenként időszerű, így egybeesik az egyébként is szükséges féléves fogászati kontroll időpontjával. A rendszeres fogkő-eltávolítás a fogágy betegségeinek nagy része megelőzhető, ami hozzásegíthet ahhoz, hogy fogainkat egy életen át megtarthassuk!

telefonszámon

Kérjük töltse ki űrlapunkat!

[contact-form-7 404 "Not Found"]
Vállalati egészségbiztosítási csomag ajánlatkérés