Fájdalommentes gyökérkezelés

Erősen károsodott fog esetében megoldást jelenthet a gyökérkezelés. Ez a fogászati beavatkozás főként a gyulladt vagy elhalt fogbelű fogak megmentésére irányul.

Fogászati klinikánkon minden esetben törekszünk rá, hogy pácienseink minél tovább használhassák saját fogaikat, ezért amikor csak lehet, inkább gyökérkezelést javaslunk foghúzás helyett.

Gyökérkezeléskor a gyökérben helyet foglaló erek és idegek, vagyis a pulpa eltávolítását értjük. Majd a kezelést gyökértöméssel zárják fogorvosaink.

Milyen problémákat lehet orvosolni gyökérkezeléssel?

• olyan fogbélgyulladást, mely időben nem kezelt fogszuvasodás miatt alakult ki
  • olyan fogbélgyulladást, mely sérülés miatt keletkezett
  • olyan fogbélelhalást, mely korábbi tömés nyomán alakult ki
  • egészséges fog gyulladását, mely az ellenkező oldali foghiány miatt túlterhelődött
Gyökérkezelendő fog

Mindezek következménye lehet az intenzív fájdalom a fogban, illetve a környező ínyben, mely azonnali beavatkozást igényel. A Medicover Fogászat tapasztalt szakemberei a legújabb technológiák felhasználásával látnak hozzá a probléma megoldásához. A gyökérkezelés után ismételten készül egy röntgenfelvétel kontroll keretében.

A gyökérkezelés lépései

A fogak gyökérkezelése egy olyan fogászati eljárás, mely során a sérült vagy fertőzött fogbelet gyökértöméssel helyettesítjük helyi érzéstelenítésben. Ennek menete a következő:

1. A gyökérkezelés megkezdése előtt panoráma röntgen vagy intraorális röntgen készül.
  2. A felvételek alapján megkezdődik a fogbélüreg tartalmának eltávolítása egy apró nyíláson keresztül. Ez egy teljesen fájdalommentes fogászati beavatkozás!
  3. A fertőzött kamrafalat (a fogbélüreg belső fala) eltávolítjuk és a nyílást kifertőtlenítjük.
  4. A gyulladás megszüntetésére gyógyszeres tömés kerül az üregbe pár napra.
  5. A következő fogorvosi látogatás alkalmával bekerül egy gumiszerű tömés (gutta-percha) a gyökércsatornába, mely hermetikusan lezárja a fog belsejét, meggátolva ezzel további baktériumok bejutását.
  6. Végül, a fogorvos a lyuk mérete alapján külső tömést vagy koronát helyez a fogra.
Fájdalommentes gyökérkezelés
A fájdalommentes gyökérkezelés menete

Tévhitek

Gyökérkezelés lehetőséget ad a saját fog megtartására, megmentésére is! Sokaknak azonban a szó hallatán egyből tévesen egy fájdalmas embert próbáló kezelésre gondolnak. Pedig erről szó sincs! Sajnos azonban a tévhitek városi legendákként keringenek, mik ezek a tévhitek?

1. Fájdalmas

A helyi érzéstelenítésnek köszönhetően fájdalommentes a kezelés, viszont utána sem kell aggódni, a fogorvos utasításainak megfelelően javasolt a fájdalomcsillapító szedése a kezelés után. Akkor beszélhetünk fájdalomról, ha nincs kezelve a szóban forgó fog gyökere, ami folyamatos gyulladásban van.

2. Felesleges

Mert utána ki kell majd úgyis húzni azt a fogat. Azonban ez is téves, hiszen pont az a lényege a gyökérkezelésnek, hogy megmenti a gyulladt fogat.

3. Elhal

A gyökérkezelt fog már nem él, emiatt könnyen sérül, törékeny lesz. A foggyökér a fog belső szerkezete, azonban a fog szerkezetét általában nem befolyásolja. Ha jelentős méretű szuvasodás okolható a kialakulásáért, akkor előfordulhat, hogy a szerkezetet meggyengíti. Ebben az esetben fogorvosaink koronát helyeznek a sérült fogra, mely megegyező külsőre a saját foggal.

4. Csak ha fáj a fog

Előfordul, hogy páciensünk azt gondolja, hogy addig biztosan nem kell elmenni fogorvoshoz, amíg nem fáj a foga. Hiszen addig probléma sincs. A rendszeres fogorvosi szűrővizsgálat fontossága itt is kiemelten fontos. Előfordulhat, hogy a gyökér szuvasodás, vagy egyéb okok miatt észrevétlenül elhal. Ez heves gyulladást okoz később, azonnali orvosi beavatkozás szükséges.

Előfordulhat, hogy maga a fog nem fáj, azonban a környékén az ínyen kiütések jelennek meg (sipoly), ami a gyulladás jelének tekinthető.

5. Utána nem kell már fogorvoshoz menni

Tévhit, hiszen a gyökérkezelés kettő, vagy több kezelésből áll. A fogat csak akkor lehet megmenteni, ha a gyökérkezelést a kezelő fogorvos be is tudja fejezni. A fájdalom az első kezelést követően megszűnik, de fontos észben tartani, hogy ez még nem azt jelenti, hogy a további kezelés már nem szükséges. Éppen attól kapunk tartósan megmentett fogat, ha végig megy a kezelés. Az ideiglenes tömés nem nyújt végleges védelmet, amint azt a neve is mutatja.

Speciális eset: a bölcsességfog

Jelentkezzen be a +36 1 465 3100 telefonszámon

Fájdalom a gyökérkezelés után

Természetes, hogy amint múlik az érzéstelenítő, vagy a fájdalomcsillapító hatása, fájdalom érezhető. Ez nem a kezelt gyökeret, érinti, hiszen az ki lett véve. Sokkal inkább a környező területek miatt, hiszen azokat is érinthette a beavatkozás, mint az ínyet.

Ha a fájdalom több napon át is fennmarad, akkor keresse fel fogorvosát!

Fogcsikorgatás esetében elképzelhető, hogy a kezelt fogat olyan nyomás éri, amit az ideiglenes tömés nem tud megfelelően tartani. A nagy nyomás begyullaszthatja ismét a nemrég gyulladásban lévő területet, ezért mindenképpen tanácsolt az alváshoz éjszakai fogvédőt hordani.

Ha a fájdalom még mindig jelentősen fennáll, előfordulhat, hogy a gyulladás tovább terjedt az állcsontra és azt is begyullasztotta. Ezt az állcsont fájdalma, vagy az arc duzzanata is jelzi.

Előfordulhat az is, hogy már semmi nincs gyulladásban, mégis fájdalmat érzünk. Ebben az esetben fantomfájdalomról beszélünk, ezzel nincs további tennivaló, mely pár nap alatt elmúlik.

Utókezelés

A fájdalommentesen gyökérkezelt fog akár egész életen át megmaradhat megfelelő szájápolás és rendszeres fogászati ellenőrzés mellett. Érdemes megjegyezni, hogy ennek ellenére a fog idővel elszíneződhet vagy könnyen törékennyé válhat a fogbél hiánya miatt.

A fogászati klinikánkon a rendelkezésre álló korszerű CAD/CAM technológia segítségével olyan inlay/onlay vagy korona pótlást tudunk készíteni a megmaradt foggyökérre, mely könnyen orvosolhatja ezeket a problémákat is.

Van hátránya a gyökérkezelésnek?

Sajnos semmi sem tökéletes, így a gyökérkezelés sem. Hatására ugyanis elszíneződhet a kezelt fog. Korábban nagy mértékű szuvasodás és gyulladás hatására pedig gyengül a szerkezete. Az előbbire fogfehérítést, míg az utóbbira inlay vagy onlay, vagy korona felhelyezését javasolják fogorvosaink.

Miért színeződik el a gyökérkezelt fog?

Egyrészt a kezelt anyagok miatt. A gyökérkezelés lezárására szolgáló ideiglenes tömés festékanyagot tartalmaz. Ez elszínezheti a fogat, sárgább, vörösebb árnyalatúvá válhat, mivel az közvetlenül érintkezik a dentinnel, azaz a fog felszínével.

Gyökérkezelés = több alkalom

Fentebb említettük, hogy ugyan maga a fájdalom megszűnik az első kezelés után, azonban fontos megjegyezni, hogy ez még nem azt jelenti, hogy be is lett fejezve a kezelés. Ahogy az ideiglenes tömés neve is mutatja, csak ideiglenes megoldást nyújt. Egy gyökérkezelés átlagosan 2-3 kezelést jelent, a kezelésszám nőhet a kezelt fog problémájának súlyosságáról. Cserébe megmenthető a saját fog!

telefonszámon

Kérjük töltse ki űrlapunkat!

[contact-form-7 404 "Not Found"]
Vállalati egészségbiztosítási csomag ajánlatkérés