Parodontológia

A parodontológia a fogággyal (a fog tartószerkezete) és a fog körüli tartószövetek megbetegedéseivel foglalkozó tudomány. A fogágy ínyből, az alatta található csontszövetből, valamint a fog gyökerét a csonthoz rögzítő rostrendszerből áll.

A rendszertelen és helytelen fogápolás és a rossz szájhigiénia könnyen fogszuvasodáshoz, illetve fogágybetegségek kialakulásához vezethet. A helyes fogmosási technika használatával, valamint rendszeres fogápolással és fogászati szűrővizsgálaton való részvétellel azonban fogaink épsége megőrizhető, illetve a fogszuvasodás és a fogágybetegségek elkerülhetők.

Amikor az íny gyulladt, vörös és duzzadt, mielőbb ajánlott parodontológushoz fordulni. Ilyenkor nem tanácsos sokáig várni, mert a gyulladás súlyosbodik és az olyan, kezdeti stádiumból mint a gingivitisz (a fogakat körülvevő ínyszövet gyulladása), gyökérhártya gyulladás (periodontitisz), súlyosabb esetben fogínysorvadás (parodontózis) is kialakulhat, ami fogvesztéssel járhat.

inybetegseg

Az ínybetegségek stádiumai

Az ínybetegségek lehetnek enyhe, középsúlyos és súlyos stádiumúak. Ezek az állapotok azonban megfelelő fogápolással, fogselyem használatával és rendszeres fogászati szűrővizsgálattal (fél évente) elkerülhetőek

1. Gingivitis

A fogínygyulladás, más néven gingivitisz a fogakat körülvevő ínyszövet (enyhébb fokú) gyulladása. Gyakran fájdalmatlan, ezért meglétére többnyire a kivörösödött -, fogmosásnál vagy harapáskor vérző íny, rossz szájíz és kellemetlen lehelet utalhat. Kialakulásában nagy szerepet játszik a rossz szájhigiénia, a helytelen fogmosási technika (felhalmozódott lepedék), valamint a dohányzás. Egyes esetekben hormonális változások, bizonyos típusú betegségek (leukémia, cukorbetegség), gyógyszerek, illetve genetikai hajlam is közrejátszik a fogínygyulladás kialakulásában.

2. Korai periodontitisz

Ebben az esetben a fogtasak mélysége 4-5 milliméter. A gyulladás következményeként mélyülő fogtasakokat a gyulladt, fellazult íny és a fog között található fogkő súlyosbítja, ami hosszabb távon a tasakok további mélyülését eredményezi. Az íny fogmosáskor és a fogselyem használatakor vérezni kezd, az ínyszövet pedig elkezd visszahúzódni.

3. Középsúlyos periodontitisz

Ebben a stádiumban előfordulhat közepes mértékű csontvesztés. Az ínyszövet visszahúzódása fogérzékenységhez vezet. Fogak körüli fájdalom és vérzés egyaránt tapasztalható. Amikor a fogíny eltávolodik a fogaktól, a természetes támasztórendszer meggyengül, és a fogak meglazulnak. A fogtasak mélysége 6-7 mm között van. A kezelés részét képezi a tasakok belsejében lévő terület kitisztítása és fertőtlenítése.

4. Súlyos periodontitisz

A negyedik szakaszban az íny súlyosan fertőzött. A gingivális tasakok 7 mm-nél mélyebbek. A páciens rágás közben intenzív fájdalmat érez. Gyakori a fogvesztés. A súlyos periodontitisz olyan egészségügyi problémákkal hozható összefüggésbe, mint a cukorbetegség, szívbetegségek, valamint bizonyos típusú rákbetegségek. A tasakok belsejének tisztítását és fertőtlenítését követően adott esetben csontpótlás illetve implantátum is indokolt lehet.

Mi az a gyökérhártya gyulladás (periodontitisz)?

A periodontitisz a fogakat körülvevő ínyszövet gyulladásának (gingivitisz) súlyosabb formája. A gyulladás a lepedék/plakk képződés és a baktérium felhalmozódás következtében alakul ki. A felületes fogmosásból adódóan a szájüregben naponta képződő lepedékben bakteriális telepek jönnek létre. A lepedék a fogközökben, a fog és az íny találkozásánál rakódik le. A periodontitisz legfőbb tünetei a vérző, duzzadt íny, valamint a rossz lehelet.

A periodontitisz stádiumai

Mik a periodontitisz kialakulásának okai?

Az alapos tisztítás mind a fogak, mind az íny esetében kiemelten fontos. Nézzük, mi történik ha mindezt elhanyagoljuk:

• A lepedék megreked a fogak között
  • Megindul a fogkő képződés
  • A fogkő és a plakk mélyebbre hatol a gyökér és a fogíny között, periodontális zsebeket létrehozva
  • A megtelepedő baktériumok állandó gyulladást okoznak
  • Csontvesztés következhet be

Milyen hajlamosító tényezők játszanak szerepet a periodontitisz kialakulásában?

• A lepedék megreked a fogak között
  • Megindul a fogkő képződés
  • A megtelepedő baktériumok állandó gyulladást okoznak
  • Csontvesztés következhet be
ínygyulladás
fogászat

A periodontitisz első jelei:

• Vérző, gyulladt íny
  • Érzékeny íny és fogak
  • Rossz szájíz és kellemetlen lehelet
  • Mozgó fogak

Jelentkezzen be a +36 1 465 3100 telefonszámon

Periodontitisz és fogászati implantátumok

Fontos tudni, hogy a periodontitisz nem csak a saját (természetes) fogakkal rendelkező pácienseknél, hanem implantátumok esetében is előfordulhat a fognyak környékén. A nem megfelelő tisztítás szintén gyulladáshoz vezet. Ebből kifolyólag javasoljuk, hogy szájsebészeink tanácsait követve mindig fordítson gondot az alapos, rendszeres fogmosásra, illetve fogselyem és szájzuhany, valamint szájvíz használatára.

A periodontitisz végső stádiumban fogvesztéshez vezet. Ebben az esetben szakembereink mielőbbi fogpótlást javasolnak, a csontvesztés elkerülése végett. Ha nem pótolják a hiányzó fogat időben, a szomszédos fogak esetében ugyanígy felmerülhetnek a már említett problémák, hiszen a felszabaduló (elálló) ínyek miatt a páciens hajlamos kihagyni ennek az érzékeny területnek a tisztítását.

A periodontitisz kezelése

Kezdeti stádiumban az alapos és rendszeres fogmosás, valamint a fogselymezés és a szájöblítés segíthet. Javasolt évente legalább egyszer felkeresni a fogorvost fogkő eltávolítás céljából.

Egyéb esetekben fogorvosi konzultáció szükséges. A komolyabb beavatkozást parodontológus végzi el, amennyiben indokolt. Ha a bakteriális fertőzés csontvesztést eredményez, a speciális kezelés elengedhetetlen.

A parodontológus megállapítja a gyulladás mértékét, elvégzi a szükséges kezelést és szájhigiéniai instrukciókat ad, melyeket a gyógyulás, valamint a további gyulladások elkerülésének érdekében ajánlott betartani.

Amennyiben komolyabb beavatkozás szükséges, a fogtasakok kitisztítása és fertőtlenítése (ultrahangos/lézeres készülékkel) és a gyökérfelszín egyenetlenségeinek kiegyenlítése is indokolt lehet. A kezelés többször is megismételhető.

Súlyosabb esetben csontpótlás és ínyfeltöltés is a kezelés részét képezheti.

Zárt küret

Az 5 mm-nél kisebb periodontális zsebeket helyi érzéstelenítéssel kezeljük. Ebben az esetben a tasakban (mély ínybarázda) keletkezett lepedék és fogkő, valamint gyulladt szövetmaradványok eltávolítása speciális műszer segítségével történik, miközben a sima gyökérfelszín kialakítására törekszünk.

Nyílt küret

Ha a periodontális zseb 5 mm-nél mélyebb, akkor helyi érzéstelenítésben a fogíny felső része a fogtól eltávolításra kerül, hogy a gyulladt, fertőzött rész elérhetővé váljon. A tasak kitisztítását és fertőtlenítését követően az ínyszövetet néhány öltéssel zárják. Szükség esetén ínyfeltöltés is alkalmazható.

Milyen egyéb kockázatai lehetnek a gyökérhártya gyulladásnak?

A gyökérhártya gyulladást nem csak fogaink épségének megőrzése, hanem egyéb egészségügyi kockázatok, illetve súlyos komplikációk megelőzése miatt is komolyan kell venni.

A parodontális tasakban megtelepedő baktériumok könnyen bejuthatnak a véráramba, ami a test egyéb létfontosságú szerveiben (szívben, vesében, tüdőben vagy az ízületekben) is komolyabb problémákat okozhat. A periodontitisz fontos szerepet játszhat a cukorbetegség, a koraszülés vagy a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásában.

A jó egészségi állapot fenntartása érdekében nagyon fontos a megfelelő szájhigiénia. A parodontitisz betegségen többször átesett pácienseknek javasoljuk, hogy a szokásosnál (évi két alkalom) gyakrabban jelenjenek meg fogászati szűrővizsgálaton.

telefonszámon

Kérjük töltse ki űrlapunkat!

[contact-form-7 404 "Not Found"]
Vállalati egészségbiztosítási csomag ajánlatkérés