Gyökérhártya gyulladás (periodontitis)

Mi az a gyökérhártya gyulladás (periodontitis)?

A periodontitis a fogakat körülvevő ínyszövet gyulladásának (gingivitisz) súlyosabb formája. A gyulladás a lepedék/plakk képződés és a baktérium felhalmozódás következtében alakul ki. A felületes fogmosásból adódóan a szájüregben naponta képződő lepedékben bakteriális telepek jönnek létre. A lepedék a fogközökben, a fog és az íny találkozásánál rakódik le. A periodontitis legfőbb tünetei a vérző, duzzadt íny, valamint a rossz lehelet.

A periodontitis stádiumai

Mik a periodontitis kialakulásának okai?

Az alapos tisztítás mind a fogak, mind az íny esetében kiemelten fontos. Nézzük, mi történik ha mindezt elhanyagoljuk:

• A lepedék megreked a fogak között
  • Megindul a fogkő képződés
  • A fogkő és a plakk mélyebbre hatol a gyökér és a fogíny között, periodontális zsebeket létrehozva
  • A megtelepedő baktériumok állandó gyulladást okoznak
  • Csontvesztés következhet be

Milyen hajlamosító tényezők játszanak szerepet a periodontitis kialakulásában?

• A lepedék megreked a fogak között
  • Megindul a fogkő képződés
  • A megtelepedő baktériumok állandó gyulladást okoznak
  • Csontvesztés következhet be
Milyen hajlamosító tényezők játszanak szerepet a periodontitisz kialakulásában?
A periodontitisz első jelei

A periodontitis első jelei:

• Vérző, gyulladt íny
  • Érzékeny íny és fogak
  • Rossz szájíz és kellemetlen lehelet
  • Mozgó fogak

Periodontitis és fogászati implantátumok

Fontos tudni, hogy a periodontitis nem csak a saját (természetes) fogakkal rendelkező pácienseknél, hanem implantátumok esetében is előfordulhat a fognyak környékén. A nem megfelelő tisztítás szintén gyulladáshoz vezet. Ebből kifolyólag javasoljuk, hogy szájsebészeink tanácsait követve mindig fordítson gondot az alapos, rendszeres fogmosásra, illetve fogselyem és szájzuhany, valamint szájvíz használatára.

A periodontitis végső stádiumban fogvesztéshez vezet. Ebben az esetben szakembereink mielőbbi fogpótlást javasolnak, a csontvesztés elkerülése végett. Ha nem pótolják a hiányzó fogat időben, a szomszédos fogak esetében ugyanígy felmerülhetnek a már említett problémák, hiszen a felszabaduló (elálló) ínyek miatt a páciens hajlamos kihagyni ennek az érzékeny területnek a tisztítását.

Kezelése

Kezdeti stádiumban az alapos és rendszeres fogmosás, valamint a fogselymezés és a szájöblítés segíthet. Javasolt évente legalább egyszer felkeresni a fogorvost fogkő-eltávolítás céljából.

Egyéb esetekben fogorvosi konzultáció szükséges. A komolyabb beavatkozást parodontológus végzi el, amennyiben indokolt. Ha a bakteriális fertőzés csontvesztést eredményez, a speciális kezelés elengedhetetlen.

A parodontológus megállapítja a gyulladás mértékét, elvégzi a szükséges kezelést és szájhigiéniai instrukciókat ad, melyeket a gyógyulás, valamint a további gyulladások elkerülésének érdekében ajánlott betartani.

Amennyiben komolyabb beavatkozás szükséges, a fogtasakok kitisztítása és fertőtlenítése (ultrahangos/lézeres készülékkel) és a gyökérfelszín egyenetlenségeinek kiegyenlítése is indokolt lehet. A kezelés többször is megismételhető.

Súlyosabb esetben csontpótlás és ínyfeltöltés is a kezelés részét képezheti.

A periodontitisz kezelése

Zárt küret

Az 5 mm-nél kisebb periodontális zsebeket helyi érzéstelenítéssel kezeljük. Ebben az esetben a tasakban (mély ínybarázda) keletkezett lepedék és fogkő, valamint gyulladt szövetmaradványok eltávolítása speciális műszer segítségével történik, miközben a sima gyökérfelszín kialakítására törekszünk.

Nyílt küret

Ha a periodontális zseb 5 mm-nél mélyebb, akkor helyi érzéstelenítésben a fogíny felső része a fogtól eltávolításra kerül, hogy a gyulladt, fertőzött rész elérhetővé váljon. A tasak kitisztítását és fertőtlenítését követően az ínyszövetet néhány öltéssel zárják. Szükség esetén ínyfeltöltés is alkalmazható.

Milyen egyéb kockázatai lehetnek a gyökérhártya gyulladásnak?

A gyökérhártya gyulladást nem csak fogaink épségének megőrzése, hanem egyéb egészségügyi kockázatok, illetve súlyos komplikációk megelőzése miatt is komolyan kell venni.

A parodontális tasakban megtelepedő baktériumok könnyen bejuthatnak a véráramba, ami a test egyéb létfontosságú szerveiben (szívben, vesében, tüdőben vagy az ízületekben) is komolyabb problémákat okozhat. A periodontitis fontos szerepet játszhat a cukorbetegség, a koraszülés vagy a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásában.

A jó egészségi állapot fenntartása érdekében nagyon fontos a megfelelő szájhigiénia. A parodontitisz betegségen többször átesett pácienseknek javasoljuk, hogy a szokásosnál (évi két alkalom) gyakrabban jelenjenek meg fogászati szűrővizsgálaton.