A fogágybetegségről

Fogászati kezelés

A fogágybetegség

A megfelelő szájhigiénia fenntartásának célja nem kizárólag fogaink állapotának megőrzése, a fogakat körülvevő tartószövetek egészsége éppen olyan nagy figyelmet érdemel.

Gyulladt, vörös, érzékeny íny esetében fogágybetegségekre specializálódott szakorvos, parodontológus felkeresése ajánlott. Nem érdemes halogatni a kezelést, hiszen a fogínygyulladás következtében akár csontpusztulás is kialakulhat.

A fogágybetegség kialakulásának okai

Nem csak a fog, de az íny állapota is gyorsan romolhat, ha elhanyagoljuk az alapos fogmosást.

Nézzük meg, hova vezethet a nem megfelelő szájhigiéniai rutin:

1. Lepedék marad a fogak és az íny találkozásánál.
    1. Itt könnyebben keletkezik fogkő is.
    1. Ez egyre mélyebbre terjedhet, míg tasakok alakulnak ki a fog és az íny között.
    1. Az itt megtelepedett baktériumok miatt folyamatos gyulladás (gyökérhártya-gyulladás) áll fenn.
  1. Ez rejtett fogszuvasodáshoz vagy akár csontpusztuláshoz is vezethet.
A fogágybetegség fázisai
Fogágybetegségek

A fogágybetegség kialakulásához egyéb okok is hozzájárulhatnak.

Ezek közül a leggyakoribbak:

• vitaminhiány
  • táplálkozási zavarok
  • egyes gyógyszerek
  • allergiás reakciók
  • stresszes életvitel
  • dohányzás
  • nem megfelelő fogtömés vagy fogpótlás

Első tünetei

• gyulladt íny
  • vérző íny
  • harapáskor érzékeny fognyak
  • érzékeny íny
  • kilazult, mozgó fogak
  • kellemetlen szájszag
  • rossz szájíz

A fogágybetegség és az implantátumok

Egyrészt, fogágybetegség nem csak eredeti fogaink mentén alakulhat ki. Az implantátumokra helyezett koronák vagy kivehető fogsorok ínnyel érintkező része ugyanannyira veszélyeztetett terület. A nem megfelelő tisztítás ugyanúgy gyulladással járhat. Éppen ezért javasoljuk protetikusaink és szájsebészeink instrukcióinak pontos betartását: rendszeres fogmosást, szájvíz és szájzuhany használatát.

Másrészt, a súlyos fogágybetegség fogaink elvesztésével is járhat. Ilyenkor szakembereink a mielőbbi fogpótlást ajánlják, hogy a csontszövetet a lehető legjobb állapotban megőrizhessük. Amennyiben nem pótolnánk időben a hiányzó fogat, a környező fogak állapota is problémássá válhat, mivel a visszahúzódó íny önmagában is érzékeny lehet és a terület tisztítását inkább szívesebben hanyagoljuk. Emellett a fogak felvehetnek egy olyan rendezetlen állapotot, ami szintén megnehezíti a megfelelő fogtisztítást, így a környező fogak is sokkal hajlamosabbak lehetnek a betegségre.

A fogágybetegség kezelése

Enyhébb esetekben otthon is megoldást találhatunk. Ajánlott ilyenkor sűrűbben fogat mosni, antibakteriális szájvizet és fogselymet használni. Érdemes ellátogatni egy fogkőleszedésre is, amely kiegészíti a mindennapos megfelelő szájápolás eredményességét.

Súlyosabb esetekben parodontológus szakorvost kell felkeresnünk, aki a tartós gyulladást bizonyos esetekben csak műtéti úton szüntetheti meg. Amikor a baktériumok által okozott gyökérhártya-gyulladás ínyvisszahúzódást, vagy akár a szövetek és csontok károsodását okozza, a speciális kezelés elengedhetetlen.

1. A szakorvos röntgent készít az érintett területről, ezáltal megállapítja a gyulladás súlyosságát.
  2. Professzionális fogtisztítás, fogkőleszedés és a szájápolási teendők megbeszélése.
  3. Amennyiben az előző lépés nem vezet eredményre, a parodontológus küret kanállal kitisztítja a gyulladt tasakokat és gyógyszeres fertőtlenítést végez.
  4. Legsúlyosabb esetekben a gyulladt szöveteket eltávolítjuk, az elsorvadt csontokat csontpótló anyaggal pótoljuk, esetleg ínyplasztikát végzünk.

Zárt kürett

5 mm-t nem meghaladó tasakméretet helyi érzéstelenítésben kezelünk. Kézi műszerekkel tisztítjuk ki a foggyökér és az íny közötti érintett területet, eltávolítjuk a fogkövet és óvatosan kiemeljük a tasakból a beteg lágyrészeket. Ezután helyileg alkalmazott gyógyszeres kezeléssel kifertőtlenítjük a tasakot. Az első kezelés után 3-4 héttel regenerálódik az íny a legtöbb esetben, bizonyos esetekben viszont meg kell ismételni a kezelést a gyógyult állapot eléréséhez.

Nyitott kürett

5mm-nél mélyebb tasakok esetén az ínyszél megnyitását alkalmazzuk. A lebenyes tasakműtét során szintén helyi érzéstelenítésben dolgozunk. Az ínyt megnyitjuk, hogy mélyebben kitisztíthassuk a gyulladt területet, majd visszavarrjuk a sebet. Ezután az orvos utasításai alapján sűrűbb kontrollvizsgálatokra van szükség. Az ilyenkor észlelhető ínytasak-visszahúzódás normális jelenség, a gyógyulás velejárója, ezt szükség esetén ínyplasztikával orvosoljuk.

További kockázatai

Fogaink stabilitásának megőrzése mellett más fontos oka is van annak, hogy a fogágybetegséget komolyan vegyük.

Mivel a fogágybetegség góc is lehet, a benne szaporodó baktériumok könnyen a véráramba kerülhetnek. Ezzel olyan szervekbe is eljuthatnak, mint például a szív, a vese, a tüdő vagy az izületek.

A fogágybetegség szerepet játszhat a cukorbetegség kialakulásában vagy súlyosbodásában, növeli a koraszülés kockázatát és érrendszeri megbetegedéskhez is vezethet.

Általános egészségünk és fogaink épségének megóvása érdekében tehát ügyeljünk a helyes fogtisztítási technikák elsajátítására és fogközeink tisztítását ne vegyük félvállról. Fogágybetegségre hajlamos pácienseinknek különösen ajánljuk, hogy legalább félévente látogassanak el hozzánk szájhigiéniai kezelésre, hogy a nagyobb baj megelőzhető legyen!