Szájsebészet 1 – mit érdemes tudni a bölcsességfog eltávolításról?​

blank

Szájsebészet 1 – mit érdemes tudni a bölcsességfog eltávolításról?

Mit érdemes tudni a bölcsességfog eltávolításról?

Sokszor fordul elő, hogy egy fogat nem lehet már megmenteni például egy gyökérkezeléssel és egy fogkorona felrakásával, hanem ki kell húzni. Ilyenkor van, hogy egy egyszerű húzással nem lehet megfelelően eltávolítani a fogat, hanem csak szájsebészeti eljárás útján lehetséges. Ehhez a beavatkozáshoz speciális felszerelés és szaktudás szükséges. Szájsebészeti cikksorozatunk első részében olyan, a fogakat és a szájüreget érintő megbetegedésekről fogunk szót ejteni, amelyek kezeléséhez egy tapasztalt szájsebész segítsége szükséges.

Bölcsességfog

A táplálkozási szokásaink és életvitelünk változásának következtében a bölcsesség fogak feleslegessé váltak az emésztési folyamat szempontjából. Egész egyszerűen nem használjuk már őket a rágáshoz, mivel jórészt puhább állagú ételeket fogyasztunk. És mivel nincs rágás, ami serkentse ezen fogak és környezetük keringését, a környező szövetek lassan felszívódnak vagy megbetegednek, ami fogíny problémákhoz és akár csontpusztuláshoz is vezethet.

Még abban az esetben sem lehetünk biztosak abban, hogy nincs gond a bölcsesség fogainkkal, ha teljesen kinőttek és egyenesen állnak. Előfordulhat ugyanis az, hogy ártalmasak lehetnek a szájüreg egészségére nézve, illetve számos tünetet produkálhat hatásukra a szervezet. Ez esetben érdemes megfontolni az eltávolításukat, ami a helyzetükből kifolyólag rendszerint csak szájsebészeti úton valósítható meg.

Vegyük sorra azokat az eseteket, amikor a bölcsesség fog eltávolítása szájsebészeti műtéttel lehetséges.

Granuloma – a „csendes gyilkos”

A bölcsesség fogak jellemzően hajlamosak a gyökerüknél gyulladási gócokat gyűjteni. Ezek a gócok akár hosszú évekig is tünetmentesek lehetnek, ezért a páciens sokáig semmilyen érzékenységet, duzzanatot vagy fájdalmat sem érez. Ez szinte minden esetben így működik, még akkor is, ha a bölcsesség fog teljesen áttört (kinőtt) és egyenesen áll.

Ezeknek a gócoknak a következő fejlődési szakaszát granulomának hívjuk. Ez egy gennyes tályog, ami egyrészt méreganyagokat juttat a szervezetbe a vérárammal, ami szétterjed az egész szervezetben. Másrészt ebből a gócból a fertőzés elindul a foggyökér, az állkapocs csont és a fogíny irányába is, hosszú távon csontszövet pusztulást okozva.

A genny felpuhítja, és lassan feléli a foggyökeret, ezért ebben az esetben szájsebészeti beavatkozás szükséges, mert egy sima foghúzással nem lehet emiatt eltávolítani egyben az egész fogat.

A granuloma más fogak esetében is megjelenhet, de ez a leggyakoribb eset. Az efféle tályogok nagyon veszélyesek lehetnek, ugyanis könnyen okozhatnak szív- és érrendszeri, ízületi és látószervi megbetegedést. Szerencsére könnyen észre lehet őket venni egy röntgen vagy CT felvételen, ezért a rendszeres fogászati szűrésen való részvétel erősen javasolt a megelőzés és a hatékony kezelési stratégia felállítása érdekében.

Foggyökérnél található góc

Impaktált bölcsességfog

Sok esetben előfordul az, hogy a bölcsesség fog nem képes áttörni a fogínyt, mert valami akadályozza ebben. Ha például vízszintesen nő, a mellette levő fog irányába, annak igen káros következménye lehet. A fogíny gyulladás mellett a másik fogat is veszélyezteti, mert az irányába törő bölcsesség fog nyomja a foggyökeret, ami a nyomás hatására idővel elkezd felszívódni.

Az impaktált bölcsesség fog gyakran van gyulladásban, ami fájdalommal, lázzal és akár szájzárral is járhat. Emellett az is elő szokott fordulni, hogy ha kihúzzák a mellette levő fogat, akkor a még nem vagy nem teljesen kibújt bölcsesség fog bedől a lyuk irányába. Ilyenkor érdemes ezt is kihúzni és a mellett levő foghiányt például fogimplantátummal pótolni.

Amikor a bölcsesség fog csak részben tört át a fogínyen, megeshet, hogy már akkor elkezd szuvasodni. Ilyenkor, főleg, ha a fog a felső állkapocsba van beágyazva, szájsebészeti beavatkozással szokták eltávolítani.

Impaktált bölcsességfog típusok

Ferdén impaktált bölcsességfog
Vízszintesen impaktált bölcsességfog
Részlegesen impaktált bölcsességfog
Függőlegesen impaktált bölcsességfog

Nagymértékben roncsolódott, elszuvasodott fog

A bölcsességfog panaszain kívül más esetek is létezhetnek, amikor csak a szájsebész tud segíteni a páciensen. Ha a fogban túl nagy a szuvas lyuk, akkor nagy rá az esély, hogy a fogó összeroppantja a fogat. Ehhez hasonló az az eset is, amikor olyan fogat kell húzni, amely koronája nagyobb részben van tömőanyaggal vagy inlay/onlay segítségével restaurálva. Akkor is érdemes szájsebészhez fordulni, ha már a fognyak is szuvasodásnak indult.

Foggyökér problémák

Az egyszerű foghúzás sokszor a foggyökér alakja vagy ágainak iránya miatt nem lehetséges. Ha például túl nagy a görbülete vagy nagyon szétágazik, akkor könnyen előfordulhat, hogy beletörik a csontba a fogó használatakor.

Ha minden előzetes óvintézkedés ellenére is eltörik a foggyökér, akkor annak maradványait szájsebészeti úton lehet eltávolítani. Abban az esetben is ajánlott a műtét, ha felső állkapcson elhelyezkedő fogról van szó.

Foggyökér csúcs reszekció

Ez egy fogmegtartó eljárás, amelyet akkor alkalmaznak, ha a foggyökér csúcsának a környéke eltályogosodik. Ebben az esetben a gyökér legvégét eltávolítják, illetve megtisztítják a környező szöveteket is, kivágják az elfertőződött részeket.

Ezt a műtét kizárólag gyökérkezelt fog esetében alkalmazzuk a Medicover Fogászaton.

Ciszta műtét

A ciszta egy folyadékkal teli buborék, ami sok esetben tünetmentes. A nyomására sorvadásnak indulhat a környezetében levő csontállomány, ami a későbbiekben fogvesztéshez is vezethet. A ciszta, ha begyullad, fájdalommal jár, azonban nem kell addig várni. Egy röntgenfelvételen jól kivehető a ciszta, amelyet a beazonosítását követően, megfelelően lehet kezelni.

A Medicover Fogászaton magasan képzett, tapasztalt szájsebészeink várják Önt. Fogászatunkon a legmodernebb berendezésekkel, eszközökkel és anyagokkal dolgozunk. Célunk, hogy olyan kezelésben részesítsük pácienseinket, amellyel biztosítható fogaik hosszan tartó, akár életre szóló megőrzése.

Szeretne többet megtudni fogászatunkon végzett szájsebészeti eljárásokról? Olvassa el alábbi cikkeinket is!