Szájsebészet 4.

Lehetséges komplikációk implantátum beültetés után

Szájsebészet 4.

Ezekre figyeljen, ha komplikáció mentes implantátumot szeretne

Lehetséges komplikációk implantátum beültetés után

Szájsebészeti cikksorozatunk első részében a fogeltávolítás gyakori típusait ismertettük. A második részben az implantátumokhoz szükséges csontpótlást vizsgáltuk meg. A harmadik részben a csontpótlás egy különleges fajtájé, az arcüregemelésé volt a főszerep. Most pedig a kezelést befejező implantátumokról lesz szó. Miért fontos, hogy tapasztalt implantológushoz menjünk? Milyen problémák léphetnek fel a beültetés után? Mikor és miért beszélhetünk implantátum kiesésről?

Mint minden sebészeti beavatkozásnál, a szájsebészetnél, így az implantátum beültetés során is előfordulhatnak komplikációk. Azonban aggodalomra nincs ok, hiszen ezeknek a nagy része megfelelő orvosi szakértelemmel megelőzhető.

Implantátum beültetés

Az implantátum beültetés átlagosan 95%-ban sikeres, a Medicover Fogászaton a sikerességi ráta viszont 98,6%! Azonban előfordul néhány eset, amikor a beültetést követően problémák merülnek fel. Az okot kiválthatja egyénfüggő faktor, illetve ha a kezelést nem megfelelően tapasztalt szájsebész végzi.

Maga az implantátum egy fémcsavar, ami egy mesterséges foggyökérnek tekinthető. A beültetést követő 4-6 hónap gyógyulási idő elteltével erre már biztonságosan lehet felhelyezni a műfogat. Természetesen a kezelt terület érzékeny lesz a beavatkozá után. Főbb tünetei között van a mérsékelt vérzés, arcduzzanat, kezelést követő fájdalom. Implantációt követő teendőink betartása után azonban ezek a tünetek enyhülni fognak, pár napon belül pedig teljesen megszűnnek. Azonban a nem megfelelő eljárás könnyen komoly elváltozásokhoz vezethet, íme néhány tünet, amikre nem árt odafigyelni implantátum beültetés után.

Mikor beszélhetünk komplikációról - implantátum beültetés után?

Tünetek

• állandó fájdalom
  • ínyduzzanat
  • vérzés
  • válladék-képződés
  • implantátum lazulása, elmozdulása
  • arcüreg gyulladása egyértelmű tünetei a gyulladásnak

Ritka tünetek

• íny visszahúzódás,
  • elszíneződés
  • szabaddá válik az (eddig nem látott) implantátum

A fenti tünetek észlelésekor gyors és hatékony kezelésre van szükség. Amennyiben a leírt tüneteket észleli, haladéktalanul keresse fel fogorvosát, hiszen az azonnali beavatkozást igényel. Felmerül a kérdés, hogy mi okozhatja ezeket a komplikációkat. Összeszedtük a leggyakoribb eseteket.

Komplikáció okai

Fertőzés

A leggyakoribb komplikáció implantátumok esetében. Az implantátum körül kialakuló gyulladásnak (peri-implantitisz) több oka is lehet. A leggyakoribb a bakteriális fertőzés, hiszen a szájüregben számtalan baktérium található.

Kiváltó ok lehet ezen kívül a nem megfelelő sterilitás. Viszont az is, ha a páciens erős dohányos, vagy cukorbeteg. Fontos kiemelni, hogy fertőzés nem csak az implantátum beültetését követően jelentkezhet, hanem akár évekkel később is. Mindennapos ínygyulladás is okozhat fertőzést, ha az nem kezelt és tovább terjed. Ezért is fontos a megfelelő szájhigiénia, valamint a rendszeres fogászati szűrővizsgálat.

Nem épült be az implantátum

Az implantátum az íny alatt elhelyezkedő csontállományba kerül, ez azonban egyénenként változó erősségű és minőségű, így előfordulhat, hogy gyengének bizonyul az implantátum megtartására. Így az nem tud megfelelően beépülni, nem lesz elég stabil a fogpótlás. Ez idővel kilazulhat, ritka esetekben kilökődhet. Ilyen esetben az implantátumot azonnal el kell távolítani, a kezelt terültet pedig összevarrni.

Medicover Fogászaton a sikeres implantáció érdekében először egy panoráma röntgen, indokolt esetben CT felvételt készítünk. Ezután kezelőorvosaink felmérik a páciens csontállományát. Amennyiben azt megfelelőnek találják, gond nélkül beültethető az implantátum. Ellenkező esetben csontpótlást javasolnak, melynek fajtáit ezt megelőző szájsebészeti cikkeinkben ismertettünk.

Szomszédos fog

Előfordulhat, hogy az implantáció területére átnyúlik a szomszédos fog gyökere. Ez akkor okoz problémát, ha az implantológus ezt nem vette figyelembe és felhelyezés közben megsérti a szomszéd foggyökeret. Ez gyökérkezeléssel ugyan helyreállítható, de kellemetlen.

Tapasztalt szakembereink azonban a kezelés megkezdése előtt készített röntgenfelvételen észreveszik, ha ilyen esetről lenne szó, így ennek megfelelően végzik a kezelést.

Idegkárosodás

Szintén megelőzhető CT felvétel készítésével az idegkárosodás. Ez akkor jelentkezhet, ha az alsó állkapocsban futó ideg károsodik a beavatkozás miatt, fájdalmat/ zsibbadást okozva az ínyben és a közeli területeken.

Túlterhelés

Túlterhelésről akkor beszélünk, amikor túl nagy nyomás nehezedik a beültetett implantátumra. Ez gátolja a beépülést és gyulladáshoz vezethet fogínyben és a csontállományban. Ha nem kezelik azt, könnyen csontveszteséghez vezethet, aminek következtében kilökődhet az implantátum. Ilyen esetben antibiotikus kezelés javasolt, valamint tisztítás és szájsebészeti beavatkozás.

Túlérzékenység

Kivételesen ritka alkalmakkor előfordulhat túlérzékenység. Az implantátumok orvosi fémből készülnek, ennek ellenére előfordulhat, hogy a szervezet idegen anyagnak tekinti és kilöki azt.

Klinikánkon szájsebészeink több mint 15 000 implantátumot ültettek már be, számos esettel találkoztak már, amelyet szakértelmükkel és tapasztalataikkal kezelni tudtak. A Medicover Fogászaton emellett élethosszig tartó garanciát vállalunk a fogimplantátumra.